- Fisio360

Em fa mal. Fred o Calor? El Blog de Vida Sana de fisio360

Publicat el 28 d'Agost de 2015


Quan ens fa mal alguna cosa, sempra hi ha algú que ens recomana ficar-nos calor i de repent apareix una altra persona que ens recomana ficar-nos fred. A qui fem cas?

Per a posar fi a aquest dubte vaig a explicar breument quan y com hem d’aplicar-los.


QUAN I COM APLICAR FRED: CRÍOTERAPIA

S’aplica en situacions en les que la lesió acaba de produir-se o durant la fase inflamatòria, és a dir, com a molt durant els 3 dies següents.

La millor forma d’aplicació des del meu punt de vista es posar glaçons en un tovallola, unir els extrems i colpejar-la per tal de picar el gel. D’aquesta forma evitem cremades i aconseguim adaptar correctament al lloc de la lesió, al contorn corporal.

Es faràn 3 aplicacions de 10 minuts. Entre elles (cada aplicación) deuràn pasar unes dues hores.

Al aplicar gel, estem reduint la inflamació, evitant l’acumulació de substancies oxidatives i impedint la mort de les cel.lules que están al voltant de la lesió.

Teniu en compte que:

  • Durant les primeres 72 hores en casa de: sobrecàrrega, ruptura de fibres, colp, esquinç, luxació o fractura
  • En casa de las tendinitis, aplicar frío cuando duela.

QUAN NO HE DE POSAR-ME GEL?

No aplicarem gel després de la inflamació aguda, és a dir, passats 3 dies de la lesió. Si ho fem posem en perill els temps de reparació i la qualitat del teixit.

No hem d’aplicar gel abans de fer esport per diferents motius. El fred té un efecte sedant, i si aplicarem gel, la zona quedaría anestesiada i ens podríem lesionar. Al mateix temps aquesta disminució de temperatura fa que el teixit menys elàstic i pergui força.

No debem superar mai els 40 minuts d’aplicació, ja que podríem provocar una paràlisi per fred i cremades cutànies. Tampoc aplicarem fred en casa d’hipersensibilitat, vasoespasmes, problemas circulatoris o problemas cardíacs greus.


QUAN I COM APLICAR CALOR? TERMOTERÀPIA.

Podrem aplicar calor una vegada hagi passat la fase inflamatòria comentada anteriorment (3 dies després de la lesió).

El temps d’aplicació será d’aproximadament 20 minuts. A l’aplicar calor estem produïnt un augment de sang en la zona, una disminució de la presió arterial i un efecte sedant degut al relaxament muscular i alleujament muscular.

Hem de tenir compte a l’hora d’aplicar el calor ja que podem cremar la nostra pells sense adonar-nos. Hem de sentir calor intens però agradable i es recomana revisar la zona per comprovar que no hi hagen cremades.

Existeixen diferents métodes d’aplicació de calor com mantes elèctriques, sacs de llavors, fangs, parafina, infrarojos.. no hi ha gran diferencia entre posar-se una cosa o l’altra, ja que el calor que anem a produïr sempre será superficial, així que si a casa tens un sac de llavors no cal que et compris una manta eleèctrica.

S’ha de tenir en compte que...

  • Contractures, lesions per esforç, mala postura, rigidesa
  • Abans d’entrenar podem aplicar calor per augmentar la flexibilitat i evitar lesions.

QUAN NO HE DE POSAR-ME CALOR

Mai hem de posar calor si hi ha inflamació, és a dir, si la zona la notem calenta, roja o inflamada. Per suposat, tampoc l’aplicarem durant els tres primers diez després un cop, esquinç, fractura.. ja que aleshores la inflamació està present.

En cas d’anestèsia o alteració de la sensibilitat hem de tenir compte pel risc de cremades. Tampoc aplicarem calor en porcesos infecciosos, cardiopatíes descompensades, un en alteracions de la tensió arterial com hipotensió greu.

Bienvenido al Blog de Vida Sana

Aquí encontrarás consejos de los expertos en fisioterapia y vida sana de fisio360 sobre cómo llevar una vida saludable y cómo tratar y aliviar diversos tipos de dolencias.

También estarás al tanto de las nuevas aperturas y promociones de nuestras clínicas.